Fløjteundervisning   -   Den franske fløjteskole

 

 



Paul Taffanel (1844-1908)


 

 

"Le son de flûte est la poésie de Pan " - Paul Taffanel

Fløjtens klang har gennem årtusinder betaget mennesket, og instrumentet kan sikkert regnes som et af de ældste.

Den moderne Boehm-fløjte spænder over 3 oktaver, og klangens skønhed, spændstighed og evne til modulation kan på mange måder sammenlignes med den menneskelige stemme - med andre ord giver fløjten en enestående mulighed for at man kan synge på instrumentet. Musikken skal have transparens, være plastisk og transcendent.

For den, der vil lære kunsten at spille fløjte, begynder undervisningen med en stor lyst til at lære instrumentet nærmere at kende. Hver generation af musikere bærer sin tradition og videregiver sine erfaringer med stor glæde.

Berømt Bach kantate med Peter Ustinov "Herre vær ikke vred", Målet er ikke at reproducere, men skabe udtryk i musikken - at fortolke det.


Essensen af den franske fløjteskole - "La Belle Époque"

En tværfløjte er ikke en trompet - den skal lyde smukt som det den er - en tværfløjte og ikke mere…hvad der er en smuk lyd handler ikke kun om styrke, høj lyd ect., men modulation af lyd og overtoner. Læs mere... Jean-Pierre Rampal.

Kvalitet i ​​tonen; rigdom af overtoner, en ren tone og en udsøgt teknik - det er det franske lyd fx Gaston Crunelle, Georges Laurent  
 
Er en fløjteteknik med smag og kultur, respekt for instrumentets natur og selvfølgelig for musikken. Dette gælder naturligvis også for vejrtrækning, hvordan man blæser, resonans og klokke toner, tonekvalitet og fokus, tonefaver og modulation, fleksibilitet i læberne, en syngende tone, et kontrolleret og smagfuldt vibrato, legatospil, toneansats og staccato, præcis fingersætning og korrekt håndstilling. Dette er blot for at nævne nogle af de vigtigste ting i den franske tradition udover, hvordan man øver, og hvordan man bedømmer en komposition - vær tålmodig, ting tager tid.
 

Mest vigtigt - mor dig, nyd livet!

   Victor Borge, klaver:       "Clair De Lune"  
   Klokke toner på klaver:    "Vaghezza, chiarezza, e buona modulazione" 
   Fløjteteknik:                  Se samling af nyttig litteratur vedr. fløjteteknik og opførelsespraksis.


Siden det tidlige 1900 århundrede har fløjtespillet i Danmark haft en fransk forbindelse med Holger Gilbert Jespersen, som bragte den franske fløjtetradition til Danmark til sine studerende og til kommende generationer af fløjtenister. Hans fløjtespil var kendetegnet ved en lys og let tone i højden og en blød fuld tone i dybden. Han var kendt for sit utrolig hurtige staccato og syngende legato. Nederst på denne side kan man læse om ham og høre lydeksempler.

Jeg underviser alle, som har interesse for instrumentet, og igennem årene har jeg haft elever fra mange forskellige nationer.
For aftale om undervisning - se venligst:  Min kontaktside

 

    


En dansk fløjtenist - Holger Gilbert Jespersen

Fra min lærer, Verner Nicolet, der var elev af kgl. kapelmusicus Holger Gilbert Jespersen (1890-1975), har jeg hørt meget om Gilberts fantastiske fløjtespil. Jeg har et par optagelser med ham, bl.a. hans indspilning af Carl Nielsens Fløjtekoncert med et ganske vidunderligt og fabulerende fløjtespil, som er helt uovertruffent i udtrykket og styrken. Nedenfor kan læses et par udtalelser af Gilbert Jespersen selv, som giver et fint indblik i kunstnerens uddannelse og virke som musiker bl.a. i Paris, hvor han var elev af både Hennebains og Gaubert.
 


Holger Gilbert Jespersen, fløjte:

     Decca LP' Carl Nielsen fløjtekoncert april 1954
 ♪  Allegro moderato    11:17  
 
  Allegretto, un poco   7:24

     HMV, 78' fra maj 1938, Bach; Trio sonate BWV 1038
 
♪  Largo - Vivace   Adagio - Presto  8:56

     HMV, LP' fra juni 1959. Händel: Hallenser sonate nr. 2

 ♪  Largo
- Allegro - Sarabande - Menuet  6:23


Interviews fra 1926-1950

Jeg kom på konservatoriet hos Kapellets daværende solofløjtenist Fr. Storm. Han var er herligt menneske og en fremragende musiker, og han lærte mig kærligheden til Frankrig, fløjtespillets hjemland, hvor jeg snart efter kom ned for at studere videre. Jeg blev elev af Hennebains og kom selv til at spille som vikar i Pariser operaens orkester. Senere drog jeg til Frankrig igen og kom denne gang til at studere hos Gaubert, som blev en af mine bedste venner. Da min gamle lærer Storm forlod kapellet i 1927, overtog jeg hans plads og blev samtidig lærer ved konservatoriet, hvor jeg senere blev professor.

Jeg er faktisk så gammel, at jeg har spillet sammen med Saint-Saëns, der var født i 1835. Han var en fremragende musiker, en statelig herre at se på og en meget kyndig fortolker af barokmusikken. Han var en strålende pianist og en stor Bach-spiller. Altid gik han med slængkappe som Danilo i "Den glade Enke" og med høj hat. Jeg studerede dengang - det var i 1913/14 - i Paris, og hver gang, jeg havde indøvet et stykke med min lærer, Hennebains, sagde han: "Nu må du hellere prøve at spille det sammen med komponisten." På den måde kom jeg i forbindelse med flere franske komponister. - Alt var så let dengang. Jeg vikarierede for min lærer både på Pa
riserkonservatoriet og i orkestret på Den store Opera.

Jeg fik meget at bestille i Paris takket være min lærer Philippe Gaubert, som er orkesterdirigent i Den store Opera og en berømt fløjtevirtuos. Gaubert fik nemlig tit forhindringer ved de koncerter, hvor han stod på programmet, fordi han skulle dirigere i operaen eller undervise på konservatoriet - og så sendte han mig i sit sted. Derved lærte jeg mange musikfolk at kende og fik en del engagementer. Men jeg vil dog ikke sidde fast i Paris for bestandig, skønt det sikkert er den by i verden, hvor musikken i det hele taget står højest nu, og hvor mit fag, fløjten, i særdeleshed dyrkes med kærlighed og omhu. Det hænger vist sammen med franskmændenes stilsans og deres kolossale skole og respekt for, hvad der stammer fra ældgammel tid.


Om at spille på fløjte

Jeg er blot en ydmyg tjener for musikken, som er en guddommelig kunstart. Når jeg spiller, føler jeg en plastisk indlevelse i stoffet og trang til at gengive komponistens mening uden al personlig forfængelighed. Den gengivende må træde tilbage for den skabende. Fløjten er et smidigt instrument, som let kan glide fra den ene følelse til den anden. Jeg holder mere af min fløjte nu end nogensinde før, den har skænket mig nye værdier. Jeg vil ikke kun lade mine fingre fare op og ned ad fløjterøret -  jeg ønsker at yde præstationer med indsigt og dyb kunstnerisk følelse.


Holger Gilbert Jespersen, fløjte:

Telemann Concerto d mol  
HMV, 78' fra maj 1938
Grétry Trio b mol               HMV, LP' fra maj 1950
 



Holger Gilbert Jespersen
, Louis Lot flûte


Fra en anmeldelse

Der har været en tid, da fløjten som soloinstrument næsten forstummede. Men Gilbert-Jespersen ejer en tryllefløjte, som herhjemme og sikkert også andre steder kan få interessen fuldt vågen igen. Hans tone er særlig i dybden ualmindelig blød og fyldig, og den ejer i de forskellige registre en modulationsevne, der er virtuost udviklet.

Holger Gilbert Jespersen i samtale med Viggo Tønsberg om Carl Nielsen i 1964 DR P1 - 43 min


Historiske optagelser af franske fløjtenister - musikere fra "La Belle Époque"

På nedenstående links med mp3-filer kan man høre 3 berømte franske fløjtenisters fantastiske fløjtespil i indspilninger dels på Edisonruller fra før 1900 og dels på 78" grammofonplader med optagelser fra før 1940.

Adolphe Hennebains:
(1862-1915)

Pastorale Hongroise, Doppler.mp3 Minute Waltz, Chopin.mp3
Romance, Pesaard.mp3 Allegretto, Godard.mp3

Philippe Gaubert:
(1879-1941)

Air de Ballet, Saint-Saence.mp3 Madrigal, Gaubert.mp3
Nocturne, Chopin.mp3

Marcel Moyse:
(1889-1984)

Sapho. O- Magli, Massenet.mp3 Syrinx, Debussy.mp3
Andante Pastral et Scherzettino, P.Taffanel.mp3

Fantasie Melancolique, Reichart.mp3

Flere historiske optagelser med fløjtenister


Om - Stemning, optagelser og fløjter
Stemning, optagelser og fløjter er en spændende ting.

Video: Marcel Moyse om fløjtens klang
"Jeg har observeret for længe siden, at en smuk tone kommer fra en generøst hjerte" - Marcel Moyse.

Billeder: Marcel Moyse Couesnon Flute
"Jeg foretrækker et enkelt rør uden en indbygget tone. Så jeg kan lægge i det, hvad jeg vil" -  Marcel Moyse.

 






Philippe Gaubert
(1879-1941)

 



Adolphe Hennebains
(1862-1915)

 



Verner Nicolet
(1934-)

 



Holger Gilbert Jespersen
(1890-1975)
 

 

 




 


 

Fra førsteopførelsen af Carl Nielsens Fløjtekoncert i Paris 1926 med Holger Gilbert Jespersen som solist med Société des Concerts du Conservatoire. Marcel Moyse var 1. fløjtenist i orkestret på den tid.

Société des Concerts du Conservatoire
Anmeldelser - franske og danske aviser

Carl Nielsens fløjtekoncert  Allegro moderato
Carl Nielsens fløjtekoncert  Allegretto, un poco

Holger Gilbert-Jespersen, fløjte (Louis Lot)
DR's symfoniorkester, LP 1954


 



 


 


Gilbert Jespersen





Thomas Edison (1847-1931)
Tidlig phonograph 1877


'Nipper ser og lytter til en phonograph'
(1899). Nipper var en herreløs hund
fundet i Bristol.

Fløjtespilleren og hans hund  0:36


Francis Barraud  (1856-1924) malede 24
kopier af sin original, som var bestilt af
pladeselskabet HMV.


 Sturkas, Marco & Sophy

www.flutist.dk